Tuesday, September 20, 2011

Aku Buat Sajak Kemerdekaan : KEKALKAH MERDEKA INI?


ahaaaaaa,,kenapa aku tiba2 nak post sajak karangan aku kat sini??
mcm ni ceritanyaaaaa...td aku p lepak kat blog member aku sorg nih,,


tbaca entri dia psal dia wat sajak ntah apa2..(sajak ka jgk tuh??hahaha) so dengan ini,,aku pun maw mencurah la karya sajak yg aku karang ni,,,,serius aku yg karang.. :)


Kekalkah Merdeka ini?


Hari ini...
Merdeka! Merdeka! merdeka!
Dilaung tanpa metaforanya,
Dialasi senyuman, keriangan, kepuasan,
Tanpa tangisan.


Setengah abad dahulu,
Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Dilaung penuh makna, penuh rasa bangga,
Tatkala laungan keramat menyisip angin merdeka,
Titisan air mata mengalir gembira,
membasahi bumi memancar sinar harapan.


Kini...
Anak muda tertawa menyambut merdeka,
MERDEKA? Tahu apa mereka?
tafsiran ilusi cuma,
MERDEKA? Rasa apa mereka?
tidak mereka sentuh kesengsaraan 54 tahun dahulu,
perit perajurit, ratapan si anak gadis,
jeritan anak kecil, raungan lemah si ibu tua,
sungguh! tak bisa mereka selami, tiada yang menghayati.


54 tahun...
tidak cukupkah untuk mengajar erti kemerdekaan?
tepuk dada tanya selera
kekalkah merdeka ini?
jika “rakyat” masih bersalut lendir pancaroba,
kekalkah merdeka ini?
jika “pemimpin” masih bertopengkan propaganda,
Kekalkah merdeka ini?
jika "negara" masih dilanda demonstrasi dunia,


Hari ini...
bayu merdeka berpuput kembali,
Menyingkap lembar kenangan silam,
merungkai seribu satu tafsiran,
Namun entiti laungannya tetap sama,
Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Kekalkan merdeka ini!


Mohamad Saiful Amin
IPGM Kampus Gaya


amcm?????bagi dlu komen kmurg...sebenarnya aku bwat sajak ne pun sebab kena paksa join contest menulis sajak btemakan kemerdekaan sini IPG..hehehe....inilah hasilnya setelah memerah otak merantau ke seantero dunia..(mode dramatik) hahaha..classmates aku pun ada jgk mnyumbang idea nih,,dorg da bg komens n aku da pbaiki sajak ne :) ..bha sila..sila..komen!!hehehehe


0 Pengkritik Jemputan:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Designed by Mohamad Saiful Amin | Bloggerized by Saiful - Premium Blogger Themes | Enterprise Project Management