Thursday, April 28, 2011

Pantang Larang Orang Tua2....mitos kew??

masa aku post entri ne,,aku tengah melahap makan tegah hari ngan member2 aku kat cafe IPG Gaya...tiba2 pulak teringat sal pantang orang2 tua yg kitorang selalu dengar masa kecik2 dlu...hahahaha

member2 aku yg discuss ngan aku sal pantang2 ne taaaadi...hehe

apa yg aku cuba utarakan kat cni adewlah,,,,,pantang orang2 tua dulu2 ne betul2 ada effect ka klu langgar or juz mitos semata2???entri ne senang jerrrr,,korang juz perlu relax,,baca n bg pendapat korang...hehehehe

* Pantang "Duduk atas bantal nanti kena bisul"....MITOS!!
   - Sebenarnya,,orang tua dulu2 larang kita duduk atas bantal sebab orang tua dulu2 takut bau bontot kitorang ne melekat kat bantal 2..hehehehehe
   - Lagi 1,,orang2 lama ne maw mengetengahkan yg bantal ne bukan untuk tempat alas duduk sebaliknya untuk alas kepala kita,,tempat terhormat kita neyh....hehehehehe.....btl x??

* Pantang "Pijak tahi ayam dalam tempoh berkhatan".....MITOS!!
   - Sebenarnya dulu2 orang kampung semua ada ternak ayam,,hehehehe....so,,tahi ayam 2 pun merata tempat kaaaannn....dorang sengaja cakap jgn tpijak atau kangkah tahi ayam nnt xsembuh luka 2 untuk mengelakkan budak2 yg bkhatan tu kuar rumah,,nnt xsembuh lak luka 2.....maklumlah,,kita ne masa kecik2 klu xkena kc takut,,nda mndengar cakap..hehehehe

* Pantang "Makan kepala ikan,,nanti otak xcerdas"...FAKTA!!
   - Menurut kajian,,kepala ikan ni dikatakan mempunyai zat kimia yg xbaik untuk kesihatan....so,,mmg betul la makan kepala ikan ne xbaik... =)
   - Kalau nak cakap benda ne mitos  blh jgk...maybe org dulu2 yg nak makan kepala ikan 2 sebab banyak lemak...so,,diorang kc takut 2 budak2 so dorang ndak makan 2 kepala ikan..hehehehehe
   - tapi aku percaya pantang yg satu ne memang btl2 fakta....hehehehe..korang??

* Pantang "Menyanyi tym masak....nanti kawin ngan orang tua"....MITOS!!
   - hahaha...yang ni hampir jadi fakta bila akak Ct kita kawin ngan Datuk tuuuutttt....kan???hehehehe...sebenarnya orang2 tua dulu2 larang cikaro2 kita ne layan lagu tym masak sebab diorang nda mo liur2 basi cikaro tu menyembur2 kat dalam masakan....banyak kuman!!hehehe..

* Pantang "Makan tukar2 tempat,,,nanti banyak bini"....MITOS!!
   - hahahaha..yg ni lawak,,parents aku selalu cakap ne masa aku kecik2 dulu....aku percaya gak la ckit2,,hahaha..sebenarnya semua ne sebab orang2 tua nda maw sisa makanan yg melimpah kuar dari piring kitorang berada d merata tempat....penat bha maw kaci bersih kaaaaannn....
   - Namun,, trick ni jarang sda d gunakan skng sebab budak2 skng ne klu kena cakap mcm 2,,,btambah suka tukar2 tempat makan...hehehehe

aku rasa cukup lah 5 pantang larang,,hehehehe...aku dapat fikir yg ne jak...penat bha,,heehehhe...kongsi arr klu korang ada pantang2 larang orang dulu2,,kita decide sma ada 2 MITOS or FAKTA...hehehehe

ne la tuan punya blog,,kena candid masa wat ne entri..
aaa???sakit mata??tahan jak la...sapa suruh tengok??hahahaha...thanx 4 reading,,plz gve me some feedback...adios!!

7 Pengkritik Jemputan:

Nadie said...

Haha. Pantang2 org dulu mmg gitu. Kebanyakannya cuma untuk mendidik jak. Nenek saya pn, klu bab nyanyi dan perkara sewaktunya di dapur, adui... kdg2 bikin spoilt, tp apakn daya? i2lah cara org dlu2 ajar. Huh.

Mohamad Saiful said...

ok,,tengs 4 da feedback aaa ummi...hehehe

el said...

LOL! iya bah kan.. walaupun sa tau tu mitos, sa x buat jg, bukan sbb takut, tp sudah biasa x buat. alala makan kepala ikan seriously bah buat otak jd b*du? abis lah sya yg suka mkn kepa ikan yg crunchy2 tu..

btw nice blog! n followed~ :)

Mohamad Saiful said...

hehehehe...sama la,,,da tbiasa kaaann...ada jgk la rsa takut ccccckit... =) sal kepala ikan 2 aku blm wat research lbh dalam g...tp klu untuk bayi,,elakkan arr.. =) thanx sbb sudi follow blog amatur ni... like!!

Diana Diane Teo said...

Pantang no #1,#4 dan #5 dari kecil mak selalu kasih tau tapi pantang makan kepala ikan saya tidak pernah dengar pula tue. Interesting post. Nasib baik saya tidak pandai kepala ikan. Hahaha.

Feel free to drop by and follow my blog :)

Cinoi Lavigne said...

Ya kepala ikan tu bukan jak pantang tapi fakta. boleh la google. kami dulu di asrama, kalau d dewan makan tu, kepala ikan mmg xda suda. badan ikan jak kalau lauk ikan tu

Mohamad Saiful said...

diane >> okay beb,,,,oready.. =)

cinoi >> ya kaaaannn,,tp aku skng ne suka jgk makan kepala ikan...nda jgk buduh btl..hahaha

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Designed by Mohamad Saiful Amin | Bloggerized by Saiful - Premium Blogger Themes | Enterprise Project Management