Friday, July 29, 2011

Meraih Pahala dari Ucapan Salam

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..(sapa jawab penuh dapat pahala lebih taw..)

telah dijelaskan bahawa menyebarkan salam sesama muslim adalah sunat hukumnya..cuma persoalannya zaman sekarang ni macam2 jenis salam kita boleh dengar, masa kat sekolah menengah dulu ada pula salam "assalamuaLOVE U", kat kampung pula pernah gak dengar orang bagi salam "assalamualaika"..erm, bila tercipta salam2 macam tadi. kita kena lah rujuk balik bagaimana etika Rasulullah S.A.W memberi salam sebab baginda lah contoh utama kita kan..nak berdakwaah dalam blog ni,,insyaAllah..

subhanallah..
sebenarnya lafaz salam yg disunatkan oleh Nabi Muhammad S.A.W adalah "Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh" bagi si pemberi salam n jawapan nya pula "Waalaikum Salam Warahmatullahi Wabarakatuh"..

kalau korang nak tahu, setiap tahap salam tu ada pahalanya tersendiri..haaaa,,yg ni aku nak cerita sebenarnya..pasal nilai tahap pahala salam dalam islam,,dalam hadis Rasulullah S.A.W pernah disebutkan bahawa ketika baginda sedang duduk beristirehat,,datang seorang lelaki menghampiri baginda lalu mengucapkan salam "Assalamualaikum" maka baginda menjawab salam pemuda tersebut lalu bersabda,,"sepuluh pahala kebaikan bagimu"..lepas tu,,datang lagi seorang lelaki lalu mengucapkan salam "Assalamualaikum Warahmatullah",,baginda pun menjawab salam pemuda tersebut lalu bersabda,,"dua puluh pahala kebaikan bagimu"..x lama kemudian,,datang lagi seorang lelaki menghampiri baginda lalu memberi salam,,"Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh",,baginda pun menjawab salam lelaki tersebut lalu bersabda,,"tiga puluh pahala kebaikan bagimu"..

rumah korang ada x??alhamdulillah..
dengan merujuk kepada penerangan d atas,,cehh..bagi salam pendek tu TIDAK salah..tapi pahala korang sikit jerr laaa,,apa??sikit pun xpa??kalau korang d beri pilihan ganjaran wang ringgit..nak sikit kerr banyak???fikir2kan lah...so,,sapa maw pahala lebih tuuu rajin2 lah bagi salam dengan saudara muslim yaaa.. =)

lagi satu,,mengenai isu kat atas,,yg salam2 kreatif tuuu..hmm,,lafaz salam ni adalah sesuatu yg datangnya dari Rasulullah n tidak boleh didebat ataupun diubah bentuknya..maknanya,,salam2 kreatif selain daripada "Assalamualaikum W.B.T. " tuu salah lerrr k..kalau ada kemusykilan boleh la tinggalkan d ruangan komen..sekian,,thanks for reading!!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Reactions:

4 Pengkritik Jemputan:

S.N.F.A.S said...

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ustaz saiful!! alim nampak..jak bila dapat hidayah ne?

Mohamad Saiful said...

waalaikum salam warahmatullahi wabarakatuh...pendek jak citernya beyh,,nnt aku citer ma ko arr.. =) thanks singgah cni.. :)

S.N.F.A.S said...

sama2..nanti cerita..boleehh..demi ustaz dan jihad terhadap islam..saya rela mendengar..haaha

Mohamad Saiful said...

haha..bez ko ne,,bgs3..hehehe..ada2~~ jak..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Designed by Mohamad Saiful Amin | Bloggerized by Saiful - Premium Blogger Themes | Enterprise Project Management