Tuesday, March 8, 2011

TraDisi "RaGing" perLu diteruskan

*SUARA HATI STUDENT*

kali ni aku nak bincang pasal 1 perkara yang dah menjadi tradisi setiap institusi pendidikan yang ada kolej kediaman kat dunia ni..hehehe...tradisi "sesi pengenalan pelajar baru dengan senior" ataupun dengan kata kasarnya raging ni bagi aku mendatangkan banyak kesan positif dalam konteks hubungan junior ngan senior....ingat IPGM yang kononnya digambarkan pelajar2nya skema tahap dewa ni tak da raging2??silap la korang...hehehe...aku nak cerita la sikit pengalaman aku bergelar pelajar baru kat IPGK Gaya ni,,,first week tu biasa la...minggu orientasi........minggu ni la semua jenis sesi pengenalan berlaku,,,hehehe...dan dalam minggu ni jugak lah tradisi raging dijalankan...


*Kabin,,tempat member2 batch aku kena raging malam tu...picture by Mylsa


nak dijadikan cerita,,,sehari sebelum aku "kena" dengan senior aku ni,,,diorang dah buat satu sesi pengenalan dengan budak2 lain 1 batch ngan aku n aku tak ada masa tu....sebab???diorang tak datang bilik aku pun,,,maybe sebab aku 1 bilik ngan senior cohort 4 kot....sebab tu dorang tak nak kacau bilik aku,,,,tak pun maybe dorang tak tau kat mana bilik aku...hihihi...kembali ke pangkal jalan,,,,,,aku dengar banyak cerita best2 dari member2 aku yang terlibat dalam sesi raging malam tu....ada yang kena suruh berenang atas lantai,,,ada yang kena tiup kipas,,,kena suruh belakon jd tuuuutttttt..hehehe....to be honest,,aku memang jelez ngan dorang ni sebab dah ada kenangan kena raging gila2.....huhuhu...tapi aku tak lepas pun,,sampai enam kali aku kena raging tawk....cerita pasal aku kena raging,,special punyerrrrr....kena panggil pegi bilik seniors doh,,aku pun buat2 la muka innocent aku ni,,dengan sopan ketuk pintu pastu duduk bersila atas lantai...memang sopan gilerrrr la time tu....kalau ada pompuan masa tu,,,confirm aku kena pinang...lalalalalala..antara benda2 yang aku buat masa kena raging tu nanti2 la aku cerita...(malu siot... =D)

*my fevret pic!!credits to Mylsa again

kesan lepas kena raging tu aku lebih hormat seniors la walaupun sebelum ni memang hormat pun....pastu ia merapatkan silaturrahim antara pelajar2 yang menginap kat hostel ni...n aku sokong sangat yang tradisi atau budaya ni diteruskan sampai bila2,,so that tak ada junior yang naik kepala n melawan senior..contoh yang paling dekat pasal effect tak kena raging ni kolej kediaman pompuan la,,banyak aku dengar cerita junior lawan n tak tegur senior...kan tak baik untuk hubungan antara students..bakal guru pulak tu...isk3,,moralnya d sini.....kalau korang bergelar senior,,rajin2 la buat "sesi pengenalan" tu dengan junior yaaa.....hehehehe...tapi jangan la lebih2 sampai main lempang2,,kesian bha anak orang.. =D verbally pun da cukup da.....sapa setuju??? =)

3 Pengkritik Jemputan:

Ellye Evangelista said...

sa pollow ko suda. :))))))))))))))

Mohamad Saiful said...

bha tengkiu ya elly.. =)

Ibrahim Ismail said...

It depends on individuals. I know how to respect people, so I don't need this psychological action. If people want to do a rangging session, do it to those who are stubborn, and egoistic, and playful.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Designed by Mohamad Saiful Amin | Bloggerized by Saiful - Premium Blogger Themes | Enterprise Project Management